Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Beszámoló a "Találkozz a Polgármesterrel - Megújuló Városmajor" eseményről

Elérhető a Közösségi Részvételi Iroda beszámolója a szeptember végi "Találkozz a Polgármesterrel" eseményről.

A 2025. szeptember 30-án a Barabás Villába szervezett esemény fókusza a Városmajor megújulása volt. Az eseményen résztvevők megismerhették a tervezési folyamat állását, pár kérdéses pont pedig a téma szakértőivel került megvitatásra, és a parkhasználók visszajelezhettek ezek kapcsán.

A fórumon a Közösségi Részvételi Iroda munkatársainak bevezetője után Kovács Gergely polgármester köszöntötte a megjelenteket, felidézve, honnan indult a Városmajor fejlesztésének folyamata. Elmondta, hogy a Városmajor Fejlesztési Alap létrejöttével a kerület, a Főváros, valamint magánadományozók és cégek összefogásában valósulhatnak meg a park felújításai. A Városmajori Pikniken és más felületeken beérkezett több száz lakossági javaslat szolgált alapul a fejlesztések tervezéséhez.

A polgármesteri köszöntőt követően Vadász Gábor alpolgármester és a FŐKERT képviselői mutatták be a fejlesztési koncepció főbb elemeit. A prezentáció során részletesen ismertették az első ütem terveit (2025 ősz – 2026 tavasz), amelyek között szerepel többek között a Beethoven-szobor környezetének megújítása, új pihenőhelyek, sakkasztalok, padok és ivókutak elhelyezése, valamint a kutyafuttatók fejlesztése. Szó esett a hosszabb távú elképzelésekről is, mint a „Nemzetek kertje” projekt, új sport- és közösségi funkciók, valamint a zöldfelületek bővítése. A prezentáció ide kattintva letölthető.

A bemutatót követően három tematikus asztalnál folytatódtak a beszélgetések, ahol a résztvevők közvetlenül is megoszthatták kérdéseiket és javaslataikat. Az asztaloknál a Közösségi Részvételi Iroda kollégái mellett önkéntes segítők támogatták a munkát, akik a feljegyzéseket és a kérdések összegzését is segítették. Az Közösségi Részvételi Iroda és az önkormányzat egyéb önkéntes lehetőségei iránt érdeklődők ide kattintva találnak további információt.

Az asztali beszélgetések során minden résztvevő körülbelül 20 percet tölthetett az egyes témák megvitatásával, kérdések és meglátások megfogalmazásával. Az önkormányzat és a Főkert munkatársai lehetőség szerint már a helyszínen megválaszolták a felmerült kérdéseket. Köszönjük a megjelentek aktív részvételét a beszélgetésben!

1. téma – Zöld ügyek

A zöld témájú asztalnál a beszélgetés főként a fakivágások, a zöldítés és a fenntartható parkhasználat körül zajlott. Többen aggodalmukat fejezték ki a fakivágások kapcsán, és kérték, hogy a FŐKERT a jövőben előzetesen tájékoztassa a lakosokat a kivágásra kerülő fákról, valamint biztosítson lakossági részvételt a favizsgálatokon. A FŐKERT képviselői elmondták, hogy minden esetben szakmai vizsgálat előzi meg a fák kivágását, és nyitottak a közös bejárások, „faismereti séták” szervezésére.

Felmerült az igény a virágosítás, méhlegelők bővítése és az esőkert kialakítása iránt, különösen a Beethoven-szobor és a Maros utca környékén. A FŐKERT jelezte, hogy ezek a tervek részei a következő ütemeknek, ugyanakkor fontos, hogy bizonyos részeken a kutyás használat korlátozása előzze meg a telepítéseket.

A résztvevők a fiatalok közösségi szolgálatának bevonását is javasolták a park fenntartásába (pl. padfestés, szemétszedés). A Részvételi Iroda felajánlotta, hogy segít a diákok önkéntes tevékenységének szervezésében, az ilyen jellegű megkereséseket várják az iroda elérhetőségein.

További javaslatok:

• Holtfa-meghagyás: Vérmező mintájára, ismeretterjesztő táblákkal.

• Parkbarátok hálózatának megerősítése, parkhasználati kódex frissítése.

• Burkolatok és közlekedés: ne legyen térkő, inkább természetes felületek; biztonságos kerékpáros útvonalak kialakítása.

• Funkciók összehangolása: a park maradjon zöld és pihenésre alkalmas tér, ne váljon túlzsúfolttá.

2. téma – Szolgáltatások a parkban

A résztvevők közös igénye volt, hogy a parkban működő szolgáltatások átláthatók, felügyeltek és közösségiek legyenek.

Többen szorgalmazták parkőr alkalmazását, aki a parkban felügyelne, információt adna és akár az eszközkölcsönzést (pl. pingpongütők, játékok, grillfelszerelés) is kezelné.

A grillezés kérdésében eltértek a vélemények – egyesek határozottan támogatták, mások ellenezték. Végül egyetértés volt abban, hogy ha lesz grillező, akkor az szabályozott és felügyelt módon működjön.

A tematikus parkrészek ötlete (pihenő, sportoló, játszó, csendes zóna) kifejezetten pozitív fogadtatásban részesült, és a Színes Szamos tervet többen példaértékűnek tartották.

Felmerült az önkéntesek bevonásának lehetősége is a park karbantartásába és rendezvényeibe – többen jelezték, hogy szívesen részt vennének ilyen akciókban.

A résztvevők több gyakorlati javaslatot is tettek:

• Padok egymással szemben elhelyezve a közösségi együttlét érdekében.

• Láthatóbb információs táblák és a mosdó, futókör kitáblázása.

• Több ivókút elhelyezése a park különböző pontjain.

3. téma – Kutyás együttélés

A résztvevők központi kérdései a kutyafuttatók kialakítása, a parkhasználati szabályok betartása és az edukáció köré szerveződtek.

Sokan támogatták a parkőr rendszeres jelenlétét, aki segíthet a szabályok betartatásában és a konfliktusok megelőzésében.

Vita alakult ki a kis- és nagytestű kutyák futtatóinak elkülönítéséről: több gazda szerint nem a méret, hanem a kutya viselkedése a döntő, ezért rugalmasabb szabályozást javasoltak.

Szintén megjelent az igény a kutyásoknak szóló tréningek, ismeretterjesztő események és akár „kutyás etikett” közös kidolgozása iránt.

A FŐKERT és az önkormányzat képviselői megerősítették, hogy a parkhasználati szabályok frissítése folyamatban van, és a kutyás közösséggel egyeztetve kerül majd kihelyezésre a tavasz folyamán.

További javaslatok:

• Kutyák egészségével kapcsolatos tájékoztató táblák elhelyezése.

• Beteg kutyák futtatóba vitele elleni szabályozás.

• Menhelyes hirdetések a parkban.

• „Kutyapiszoár” és zacskókihelyezés bővítése.

• Külföldi mintára vízzel leöblíteni a kutyák vizeletét.

• Biztosítani, hogy a nem kutyásoknak is maradjon elég szabad tér.

Összegzés

A fórum jó hangulatban, aktív részvétellel zajlott. A résztvevők konstruktívan, egymás véleményét tiszteletben tartva vitatták meg a park jövőjét. A Közösségi Részvételi Iroda önkénteseinek köszönhetően minden asztalnál pontosan rögzítésre kerültek a javaslatok és kérdések, amelyek a további tervezés és kommunikáció alapjául szolgálnak majd.

A fórum végén az asztalgazdák röviden összefoglalták a legfontosabb javaslatokat, a résztvevők pedig megtekinthették a falra kifüggesztett jegyzeteket.