Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Beszámoló a "Találkozz a Polgármesterrel - Megújuló Városmajor" eseményről

Elérhető a Közösségi Részvételi Iroda beszámolója a szeptember végi Találkozz a Polgármesterrel" eseményről.

A 2025. szeptember 30-án a Barabás Villába szervezett esemény fókusza a Városmajor megújulása volt. Az eseményen résztvevők megismerhették a tervezési folyamat állását, pár kérdéses pont pedig a téma szakértőivel került megvitatásra, és a parkhasználók visszajelezhettek ezek kapcsán.

A fórumon a Közösségi Részvételi Iroda munkatársainak bevezetője után Kovács Gergely polgármester köszöntötte a megjelenteket, felidézve, honnan indult a Városmajor fejlesztésének folyamata. Elmondta, hogy a Városmajor Fejlesztési Alap létrejöttével a kerület, a Főváros, valamint magánadományozók és cégek összefogásában valósulhatnak meg a park felújításai. A Városmajori Pikniken és más felületeken beérkezett több száz lakossági javaslat szolgált alapul a fejlesztések tervezéséhez.

A polgármesteri köszöntőt követően Vadász Gábor alpolgármester és a FŐKERT képviselői mutatták be a fejlesztési koncepció főbb elemeit. A prezentáció során részletesen ismertették az első ütem terveit (2025 ősz – 2026 tavasz), amelyek között szerepel többek között a Beethoven-szobor környezetének megújítása, új pihenőhelyek, sakkasztalok, padok és ivókutak elhelyezése, valamint a kutyafuttatók fejlesztése. Szó esett a hosszabb távú elképzelésekről is, mint a „Nemzetek kertje” projekt, új sport- és közösségi funkciók, valamint a zöldfelületek bővítése. A prezentáció ide kattintva letölthető.

A bemutatót követően három tematikus asztalnál folytatódtak a beszélgetések, ahol a résztvevők közvetlenül is megoszthatták kérdéseiket és javaslataikat. Az asztaloknál a Közösségi Részvételi Iroda kollégái mellett önkéntes segítők támogatták a munkát, akik a feljegyzéseket és a kérdések összegzését is segítették. Az asztali beszélgetések során minden résztvevő körülbelül 20 percet tölthetett az egyes témák megvitatásával, kérdések és meglátások megfogalmazásával. Az önkormányzat és a Főkert munkatársai lehetőség szerint már a helyszínen megválaszolták a felmerült kérdéseket. Köszönjük a megjelentek aktív részvételét a beszélgetésben!

1. téma – Zöld ügyek

A zöld témájú asztalnál a beszélgetés főként a fakivágások, a zöldítés és a fenntartható parkhasználat körül zajlott. Többen aggodalmukat fejezték ki a fakivágások kapcsán, és kérték, hogy a FŐKERT a jövőben előzetesen tájékoztassa a lakosokat a kivágásra kerülő fákról, valamint biztosítson lakossági részvételt a favizsgálatokon. A FŐKERT képviselői elmondták, hogy minden esetben szakmai vizsgálat előzi meg a fák kivágását, és nyitottak a közös bejárások, „faismereti séták” szervezésére.

Felmerült az igény a virágosítás, méhlegelők bővítése és az esőkert kialakítása iránt, különösen a Beethoven-szobor és a Maros utca környékén. A FŐKERT jelezte, hogy ezek a tervek részei a következő ütemeknek, ugyanakkor fontos, hogy bizonyos részeken a kutyás használat korlátozása előzze meg a telepítéseket.

A résztvevők a fiatalok közösségi szolgálatának bevonását is javasolták a park fenntartásába (pl. padfestés, szemétszedés). A Részvételi Iroda felajánlotta, hogy segít a diákok önkéntes tevékenységének szervezésében, az ilyen jellegű megkereséseket várják az iroda elérhetőségein.

További javaslatok:

• Holtfa-meghagyás: Vérmező mintájára, ismeretterjesztő táblákkal.

• Parkbarátok hálózatának: megerősítése, parkhasználati kódex frissítése.

• Burkolatok és közlekedés: ne legyen térkő, inkább természetes felületek; biztonságos kerékpáros útvonalak kialakítása.

• Funkciók összehangolása: a park maradjon zöld és pihenésre alkalmas tér, ne váljon túlzsúfolttá.

2. téma – Szolgáltatások a parkban

A résztvevők közös igénye volt, hogy a parkban működő szolgáltatások átláthatók, felügyeltek és közösségiek legyenek.

Többen szorgalmazták parkőr alkalmazását, aki a parkban felügyelne, információt adna és akár az eszközkölcsönzést (pl. pingpongütők, játékok, grillfelszerelés) is kezelné.

A grillezés kérdésében eltértek a vélemények – egyesek határozottan támogatták, mások ellenezték. Végül egyetértés volt abban, hogy ha lesz grillező, akkor az szabályozott és felügyelt módon működjön.

A tematikus parkrészek ötlete (pihenő, sportoló, játszó, csendes zóna) kifejezetten pozitív fogadtatásban részesült, és a Színes Szamos tervet többen példaértékűnek tartották.

Felmerült az önkéntesek bevonásának lehetősége is a park karbantartásába és rendezvényeibe – többen jelezték, hogy szívesen részt vennének ilyen akciókban.

A résztvevők több gyakorlati javaslatot is tettek:

• Padok egymással szemben elhelyezve a közösségi együttlét érdekében.

• Láthatóbb információs táblák és a mosdó, futókör kitáblázása.

• Több ivókút elhelyezése a park különböző pontjain.

3. téma – Kutyás együttélés

A résztvevők központi kérdései a kutyafuttatók kialakítása, a parkhasználati szabályok betartása és az edukáció köré szerveződtek.

Sokan támogatták a parkőr rendszeres jelenlétét, aki segíthet a szabályok betartatásában és a konfliktusok megelőzésében.

Vita alakult ki a kis- és nagytestű kutyák futtatóinak elkülönítéséről: több gazda szerint nem a méret, hanem a kutya viselkedése a döntő, ezért rugalmasabb szabályozást javasoltak.

Szintén megjelent az igény a kutyásoknak szóló tréningek, ismeretterjesztő események és akár „kutyás etikett” közös kidolgozása iránt.

A FŐKERT és az önkormányzat képviselői megerősítették, hogy a parkhasználati szabályok frissítése folyamatban van, és a kutyás közösséggel egyeztetve kerül majd kihelyezésre a tavasz folyamán.

További javaslatok:

• Kutyák egészségével kapcsolatos tájékoztató táblák elhelyezése.

• Beteg kutyák futtatóba vitele elleni szabályozás.

• Menhelyes hirdetések a parkban.

• „Kutyapiszoár” és zacskókihelyezés bővítése.

• Külföldi mintára vízzel leöblíteni a kutyák vizeletét.

• Biztosítani, hogy a nem kutyásoknak is maradjon elég szabad tér.

Összegzés

A fórum jó hangulatban, aktív részvétellel zajlott. A résztvevők konstruktívan, egymás véleményét tiszteletben tartva vitatták meg a park jövőjét. A Közösségi Részvételi Iroda önkénteseinek köszönhetően minden asztalnál pontosan rögzítésre kerültek a javaslatok és kérdések, amelyek a további tervezés és kommunikáció alapjául szolgálnak majd.

A fórum végén az asztalgazdák röviden összefoglalták a legfontosabb javaslatokat, a résztvevők pedig megtekinthették a falra kifüggesztett jegyzeteket.