Hogyan választottuk ki a Szomszédsági Tanács tagjait?
Elérhető a szakmai beszámoló a Szomszédsági Tanács kiválasztási folyamatáról.
Hogyan lehetett jelentkezni a Szomszédsági Tanács tagjának?
A jelentkezők egy online űrlap kitöltésével tudták jelezni a részvételi szándékukat 2025. december 7. éjfélig. A jelentkezés lehetőségét a Hegyvidék Újságban, az önkormányzat honlapján és közösségi média felületein és az ötletbeadási szakasz keretében szervezett ötletelő alkalmakon is hirdette az önkormányzat.
A jelentkezéshez a néven és személyes elérhetőségeken (email, telefon) kívül az alábbi adatok megadása volt szükséges:
- 12. kerületi cím
- születési év
- a jelentkező neme
- legmagasabb iskolai végzettség
A beérkezett jelentkezéseket a Közösségi Részvételi Iroda munkatársai dolgozták fel a jelentkezők által elfogadott Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltak szerint. A Szomszédsági Tanácsba érvényes jelentkezést 46 kerületi lakos nyújtott be.
Mi történt a beküldött adatokkal?
A megadott cím alapján került meghatározásra a kerületrész a Minerva Térinformatikai Rendszer „Kerületrészek” funkciójával. A kerületrész alapján pedig a Közösségi Költségvetésben használt körzetekbe való beosztást is megtörtént.
Mivel a jelentkezők a születési évüket adták meg, ezért annak a korcsoportokba való besorolása is megtörtént az adatbázisban. A korcsoportok a KSH által használt kategóriák alapján kerültek meghatározásra.
A jelentkezők végzettségei alapján pedig szintén nagyobb csoportokban kezelték a kiválasztási folyamathoz. A végzettség az alábbi kategóriákba került besorolásra:
alapfokú: 8 általános (régen: 4 polgári, vagy 4 gimnázium, új rendszerben: 9-10. osztály is, befejezetlen középiskola) illetve szakmunkás-, szakiskolai bizonyítvány, vizsga, mesterlevél, segédlevél, tanonciskola
középfokú: szakközépiskolai vagy gimnáziumi érettségi (befejezetlen felsőfokú tanintézet) illetve érettségihez kötött szakképzés (nem szakmunkásvizsga), technikum, felsőfokúnak nevezett képzés
felsőfokú: főiskolai vagy egyetemi diploma
Hogyan zajlott a Szomszédsági Tanács tagjainak kiválasztása?
Az alábbi táblázatban megtalálhatóak a KSH adatai alapján, különböző demográfiai szempontokból meghatározott lakosságarányok és ezek alapján a Szomszédsági Tanács 36 tagjára vetített célszámok; a Szomszédsági Tanácsba érvényes jelentkezést benyújtók, illetve a szürkével jelölt oszlopban az első körben kiválasztott résztvevők száma.

A KSH 2022-es népszámlálási adatai alapján először felmérésre került a kerületi lakosság összetétele, és ez alapján az, hogy egy ideális helyzetben milyen volna a Szomszédsági Tanács tagjainak összetétele. Ezt jelöli a táblázat KSH kerületi lakosság százaléka és az SZT célszám oszlopok.
Az elsődleges cél az volt, hogy minden körzetből legyenek résztvevők a Szomszédsági Tanács munkájában; ezután a korcsoportok sokszínűsége volt fontos, és hogy minél kiegyensúlyozottabb legyen a nemek aránya Szomszédsági Tanács tagjai között. A végzettség a jelentkezőszám miatt a többi szemponthoz képest a legkevésbé fontos, ugyanakkor a végleges résztvevők jellemzői között ez is bemutatásra kerül a Szomszédsági Tanács szakmai beszámolójában.
A fenti táblázatban megtalálhatóak a KSH adatai alapján, különböző demográfiai szempontokból meghatározott lakosságarányok és ezek alapján a Szomszédsági Tanács 36 tagjára vetített célszámok; a Szomszédsági Tanácsba érvényes jelentkezést benyújtó 46 kerületi lakos jellemzői, és a Közösségi Részvételi Iroda által az első körben a Szomszédsági Tanács munkájába meghívott lakosok jellemzői. A célszámoktól való eltérés a korábban kifejtett prioritási sorrend alapján történhetett.
A 2. és 3. körzetből érkező jelentkezők – a kisebb jelentkezőszám miatt – automatikusan bekerültek a Szomszédsági Tanács meghívott tagjai közé. Az ő demográfiai jellemzőik összesítése után az 1. körzetben, ahol volt elegendő jelentkező a rangsoroláshoz, először életkor és nem szerint történt a fennmaradó helyek feltöltése a célszámoknak megfelelően.
Hogyan volt biztosítható az anonimitás a kiválasztási folyamatban?
A beérkezett adatok két különböző adatbázisban kerültek nyilvántartásra. Az első adatbázisban a beérkezett űrlap tartalma kiegészült a hivatal által végzett kerületrészi- és körzeti besorolással, és a jelentkező korcsoportja is meghatározásra került. A jelentkezés lezárását követően minden jelentkező adatai mellé egyedi, 7 karakterből álló alfanumerikus azonosítókódok is létrehozásra kerültek.
Ezek használatával a második, a kiválasztási folyamat során használt adatbázisban a résztvevők semmilyen személyes jellemzője nem felismerhető. Nem szerepel a jelentkező neve, címe vagy születési éve, és a pontos végzettsége sem. Az egyedi azonosítókódok mellett csak a jelentkező címe alapján meghatározott kerületrész és körzet, a születési év alapján meghatározott korcsoport és a jelentkezők neme szerepel, illetve a tágabb, végzettségre vonatkozó kategóriák. Így a jelentkezők nem voltak személyesen beazonosíthatóak, az általánosabb demográfiai jellemzőik alapján kerültek kiválasztásra a rangsorolási folyamat során.
Hogyan értesítik a Szomszédsági Tanácsba meghívott résztvevőket?
A kiválasztott résztvevők e-mailen és telefonon kaptak értesítést arról legkésőbb december 10-ig, hogy kiválasztásra kerültek. Euztán egyéb, a szervezéshez fontos információkról is történik egyeztetés, például, hogy van-e szükségük segítségre a rendezvényen való részvételhez. A Szomszédsági Tanács résztvevőivel önkéntes szerződés kerül megkötésre.
A rendezvényt megelőző napokig az esetlegesen a részvételt betegség, egyéb elfoglaltság miatt lemondók helyére póttagként hasonló tulajdonságokkal rendelkező, az első körben nem kiválasztott résztvevők kerülnek meghívásra a folyamatba.
A kiválasztáshoz használt módszertan szakmai háttere
A Szomszédsági Tanács munkája során a közösségi költségvetés keretében érkezett ötleteket fogják értékelni a résztvevők. Így a cél olyan vegyes csoport létrehozása volt, amelynek tagjai mind a területi szempontból, mind korcsoportjuk, nemük és végzettségük alapján minél többfajta nézőpontot tudjanak behozni a közös beszélgetésbe, az ötletek értékelésébe. Mivel az ötletek három- és egy, az egész kerületre vonatkozó körzetben fognak versenyezni a szavazás során, így fontos szempont volt, hogy a Szomszédsági Tanács tagjai lakóhelyük szerint tudjanak részt venni a körzetükre vonatkozó ötletek értékelésében.
A Közösségi Részvételi Iroda működése során egyik célja, hogy minél szélesebb körben vonja be az érintetteket a döntéshozatalba. Bármilyen tanácskozás során fontos, előnyös szempont a különböző generációk találkozása, a férfiak és nők kiegyensúlyozott képviselete. A végzettség pedig amiatt is érdekes szempont, mert általában fordított arányosságot mutat a közügyekben való részvételi hajlandósággal.
A kiválasztáshoz használt módszertan a jelentkezők önkiválasztásán alapult, kvótás, rétegzett célszámok alapján történő utólagos kiválasztásként jellemezhető. A módszertani előkészítéshez olyan szakmai ajánlások kerültek megfontolásra, mint az OECD állampolgári részvételi folyamatokra vonatkozó irányelvei és az Oxford Handbook of Deliberative Democracy vonatkozó fejezete.
A módszertan megalapozásához a pályázaton elnyert, Nets4Dem Democratic Innovations Accelerator keretében, 2025. március-július között megvalósult nemzetközi mentorprogram során is kapott tanácsokat és szakmai támogatást a Közösségi Részvételi Iroda.